Fakulta sociálních věd UK
(NMgr) Program: Strategická komunikace (NP_SK)
Akademický rok 2025/26
Akademický rok 2024/25
Akademický rok 2023/24
Akademický rok 2022/23
Akademický rok 2021/22
Akademický rok 2020/21
Studijní programy
Harmonogram
Personální část
Pravidla pro organizaci studia
Akademický rok 2019/20
Akademický rok 2018/19
Akademický rok 2017/18
Akademický rok 2016/17
Akademický rok 2015/16
Akademický rok 2014/15
Akademický rok 2013/14
Akademický rok 2012/13
Akademický rok 2011/12
Akademický rok 2010/11
Akademický rok 2009/10
Akademický rok 2008/09
Akademický rok 2007/08
Akademický rok 2006/07
Návody a pomůcky
 

Studijní program N0414A180003: Strategická komunikace – navazující, prezenční

Akademický rok: 2020/2021


Strategická komunikace ve velmi zjednodušené definici pomáhá organizacím dosahovat svých cílů. Teoreticky vychází z komunikačních studií, ale zahrnuje celou řadu dalších sociálních věd, zejména psychologie, behaviorální ekonomie, politologie či mediálních studií ad. V současné době, kdy je převážná většina mezilidské a sociální komunikace mediovaná (zprostředkovaná za pomoci technologií, ať již tradičních či digitálních médií), se výrazně rozvinul také prostor pro analýzu a teoretickou reflexi komunikace. Zároveň se s technologickými možnostmi objevuje celá řada naléhavých společenskovědních otázek, které vybízejí k hlubší filosofické reflexi a aktualizaci etických i legislativních norem ve společnosti (zejména v otázkách ochrany spotřebitele, ochrany osobních údajů, vlivu organizací (politických stran, komerčních firem či aktivistických skupin apod.) na svobodné rozhodování jednotlivců apod.


Strategickou komunikaci praktikují jak komerční firmy, tak nekomerční instituce - neziskové organizace, církve, sportovní, umělecké, vládní, zdravotnické, vědecké, charitativní a další organizace. Strategická komunikace se tak uplatňuje i tam, kde nevzniká přímý marketingový vztah nabídky a poptávky, ale kde je záměrem organizace komunikovat a ovlivňovat cílové skupiny v mnohem širším rámci působení. Příkladem je komunikace různých zdravotních kampaní, jejichž cílem je zvýšit ochranu veřejného zdraví, komunikování vládních reforem, propagace sportu a zdravého životního stylu, komunikace církví, vzdělávacích a vědeckých institucí apod. Ve strategické komunikaci se uplatňují poznatky z dalších souvisejících vědních disciplín, zejména sociálních a humanitních věd, např. sociologie, psychologie a sociální psychologie, ekonomie (zejména behaviorální ekonomie), filosofie, kulturní antropologie apod. Strategická komunikace zároveň odráží aktuální vývoj digitální komunikace a technologie nových médií, který proměňuje celou oblast sociální a mediální komunikace.


Studenti jsou motivováni k tomu, aby tyto poznatky aplikovali do konkrétních oblastí, jichž se komunikace týká. Zároveň musejí načerpat znalosti z persvazivní komunikace a přesvědčování, řízení důvěry (trust managementu), segmentace stakeholderů a cílových skupin a metodiku a management strategického řízení. Důležitou a nedílnou součástí strategické komunikace je důraz na etiku, etické rozhodování a sociální odpovědnost ve všech oblastech komunikace.


Magisterský obor Strategická komunikace logicky navazuje na již zavedený a velmi úspěšný bakalářský obor Marketingová komunikace a public relations. Bakalářský obor marketingová komunikace je dlouhodobě nejžádanějším oborem na FSV UK, seznamuje studenty se základní teorií komunikace, vztahů s veřejností, společenskými souvislostmi oboru a základní metodologií, avšak není s to pokrýt poptávku po specializovaném a vědecky náročnějším typu vzdělání v oboru. Strategická komunikace reaguje na přímou poptávku ze strany absolventů bakalářského stupně marketingové komunikace a PR, a je i vhodným typem studia pro absolventy dalších oborů (zejména sociologie, politologie, mezinárodních vztahů apod.).


Absolventi Strategické komunikace jsou schopni vlastní analytické činnosti, samostatného vytvá́ření komunikačních strategií, zadávání komunikačních zakázek dalším subjektům a vedení komunikačních týmů. Absolventi oboru budou připraveni na vlastní vědeckou dráhu na doktorském stupni, zejména Mediální a komunikační studia, nebo na praxi ve vedoucích pozicích komunikačních odborníků a samostatných manažerů voblasti strategické komunikace, marketingové komunikace či public relations. Absolventi jsou připravováni na profesní dráhu ve vyšších manažerských pozicích, samostatnou práci, efektivní rozhodování a řízení týmů. Absolventi jsou vedeni k důrazu na etiku, etické rozhodování a sociální odpovědnost ve všech oblastech komunikace.


Absolventi/ky oboru mohou pracovat například na těchto konkrétních pozicích:

- manažer v oblasti komunikace,

- vedoucí komunikačního či tiskového odboru,

- odborník na digitální komunikaci a sociální média,

- odborník na veřejnou diplomacii a propagaci státu,

- vedoucí pracovník v oblasti politické či vládní komunikace,

- profesionál v oblasti public affairs a zastupování zájmů,

- manažer komunikace se zaměřením na mezinárodní vztahy či obchod apod.


Mezi zaměstnavateli mohou být především:

- firmy a korporace,

- státní instituce, zastupitelské úřady, vládní organizace,

- neziskové, kulturní a vědecké organizace,

- politici a politické strany,

- jednotlivci, kteří reprezentují sami sebe jako osobní značku (sportovci, umělci, lídři organizací apod.),

- public relations, public affairs, reklamní, digitální a fullservisové agentury.


Garantem navazujícího magisterského programu je doc. PhDr. Denisa Hejlová, Ph.D.


Studijní povinnosti


Celkové studijní povinnosti

120 kreditů

Povinné předměty

78 kreditů

Povinně volitelné předměty

min. 30 kreditů

Volitelné předměty

max. 12 kreditů


Volitelné předměty viz čl. 5 odst. 4 Studijního a zkušebního řádu UK.


Magisterská státní zkouška


(JDIP01) Obhajoba diplomové práce

(JSZ400) Základní teoretické koncepty a historický kontext strategické komunikace

(JSZ401) Strategická komunikace v kontextu souvisejících disciplín

(JSZ402) Současná problematika komunikace


Povinné předměty


J#0440



Počet kreditů: 78


Prerekvizity, korekvizity, záměnnosti a neslučitelnosti k povinným předmětům




Povinně volitelné předměty


J#0441



Minimální počet kreditů: 30


Prerekvizity, korekvizity, záměnnosti a neslučitelnosti k povinně volitelným předmětům




Doporučené volitelné předměty


J#0442



Doporučený počet kreditů: 12



Kód plánu:

J20NPSK1267




Tento dokument         

 

Tento dokument
ke stažení:


     ve formátu PDF
     ve formátu TXT

 

Poslední změna:

18.říjen 2025 00:18

 


Odkazy         

 SIS
 Reset hesla SIS
 Rozvrh-obory
 Studijní oddělení
 Harmonogram
 Hodnocení kurzů
 Formuláře a návody
 Často se ptáte


Poslední aktualizace 18.10 2025 00:57, Webmaster - Email : karolinka@fsv.cuni.cz