Fakulta sociálních věd UK | |
|
|
Studijní program N0414A180003: Strategická komunikace – navazující, prezenčníAkademický rok: 2020/2021 Strategická komunikace ve velmi zjednodušené definici pomáhá organizacím dosahovat svých cílů. Teoreticky vychází z komunikačních studií, ale zahrnuje celou řadu dalších sociálních věd, zejména psychologie, behaviorální ekonomie, politologie či mediálních studií ad. V současné době, kdy je převážná většina mezilidské a sociální komunikace mediovaná (zprostředkovaná za pomoci technologií, ať již tradičních či digitálních médií), se výrazně rozvinul také prostor pro analýzu a teoretickou reflexi komunikace. Zároveň se s technologickými možnostmi objevuje celá řada naléhavých společenskovědních otázek, které vybízejí k hlubší filosofické reflexi a aktualizaci etických i legislativních norem ve společnosti (zejména v otázkách ochrany spotřebitele, ochrany osobních údajů, vlivu organizací (politických stran, komerčních firem či aktivistických skupin apod.) na svobodné rozhodování jednotlivců apod. Strategickou komunikaci praktikují jak komerční firmy, tak nekomerční instituce - neziskové organizace, církve, sportovní, umělecké, vládní, zdravotnické, vědecké, charitativní a další organizace. Strategická komunikace se tak uplatňuje i tam, kde nevzniká přímý marketingový vztah nabídky a poptávky, ale kde je záměrem organizace komunikovat a ovlivňovat cílové skupiny v mnohem širším rámci působení. Příkladem je komunikace různých zdravotních kampaní, jejichž cílem je zvýšit ochranu veřejného zdraví, komunikování vládních reforem, propagace sportu a zdravého životního stylu, komunikace církví, vzdělávacích a vědeckých institucí apod. Ve strategické komunikaci se uplatňují poznatky z dalších souvisejících vědních disciplín, zejména sociálních a humanitních věd, např. sociologie, psychologie a sociální psychologie, ekonomie (zejména behaviorální ekonomie), filosofie, kulturní antropologie apod. Strategická komunikace zároveň odráží aktuální vývoj digitální komunikace a technologie nových médií, který proměňuje celou oblast sociální a mediální komunikace. Studenti jsou motivováni k tomu, aby tyto poznatky aplikovali do konkrétních oblastí, jichž se komunikace týká. Zároveň musejí načerpat znalosti z persvazivní komunikace a přesvědčování, řízení důvěry (trust managementu), segmentace stakeholderů a cílových skupin a metodiku a management strategického řízení. Důležitou a nedílnou součástí strategické komunikace je důraz na etiku, etické rozhodování a sociální odpovědnost ve všech oblastech komunikace. Magisterský obor Strategická komunikace logicky navazuje na již zavedený a velmi úspěšný bakalářský obor Marketingová komunikace a public relations. Bakalářský obor marketingová komunikace je dlouhodobě nejžádanějším oborem na FSV UK, seznamuje studenty se základní teorií komunikace, vztahů s veřejností, společenskými souvislostmi oboru a základní metodologií, avšak není s to pokrýt poptávku po specializovaném a vědecky náročnějším typu vzdělání v oboru. Strategická komunikace reaguje na přímou poptávku ze strany absolventů bakalářského stupně marketingové komunikace a PR, a je i vhodným typem studia pro absolventy dalších oborů (zejména sociologie, politologie, mezinárodních vztahů apod.). Absolventi Strategické komunikace jsou schopni vlastní analytické činnosti, samostatného vytvá́ření komunikačních strategií, zadávání komunikačních zakázek dalším subjektům a vedení komunikačních týmů. Absolventi oboru budou připraveni na vlastní vědeckou dráhu na doktorském stupni, zejména Mediální a komunikační studia, nebo na praxi ve vedoucích pozicích komunikačních odborníků a samostatných manažerů voblasti strategické komunikace, marketingové komunikace či public relations. Absolventi jsou připravováni na profesní dráhu ve vyšších manažerských pozicích, samostatnou práci, efektivní rozhodování a řízení týmů. Absolventi jsou vedeni k důrazu na etiku, etické rozhodování a sociální odpovědnost ve všech oblastech komunikace. Absolventi/ky oboru mohou pracovat například na těchto konkrétních pozicích: - manažer v oblasti komunikace, - vedoucí komunikačního či tiskového odboru, - odborník na digitální komunikaci a sociální média, - odborník na veřejnou diplomacii a propagaci státu, - vedoucí pracovník v oblasti politické či vládní komunikace, - profesionál v oblasti public affairs a zastupování zájmů, - manažer komunikace se zaměřením na mezinárodní vztahy či obchod apod. Mezi zaměstnavateli mohou být především: - firmy a korporace, - státní instituce, zastupitelské úřady, vládní organizace, - neziskové, kulturní a vědecké organizace, - politici a politické strany, - jednotlivci, kteří reprezentují sami sebe jako osobní značku (sportovci, umělci, lídři organizací apod.), - public relations, public affairs, reklamní, digitální a fullservisové agentury. Garantem navazujícího magisterského programu je doc. PhDr. Denisa Hejlová, Ph.D. Studijní povinnosti
Volitelné předměty viz čl. 5 odst. 4 Studijního a zkušebního řádu UK. Magisterská státní zkouška(JDIP01) Obhajoba diplomové práce (JSZ400) Základní teoretické koncepty a historický kontext strategické komunikace (JSZ401) Strategická komunikace v kontextu souvisejících disciplín (JSZ402) Současná problematika komunikace Povinné předmětyJ#0440
Počet kreditů: 78 Prerekvizity, korekvizity, záměnnosti a neslučitelnosti k povinným předmětům
Povinně volitelné předmětyJ#0441
Minimální počet kreditů: 30 Prerekvizity, korekvizity, záměnnosti a neslučitelnosti k povinně volitelným předmětům
Doporučené volitelné předmětyJ#0442
Doporučený počet kreditů: 12 Kód plánu: J20NPSK1267 |
|
Poslední aktualizace 22.11 2024 00:53, Webmaster - Email : karolinka@fsv.cuni.cz |