Fakulta sociálních věd UK | |
|
|
Studijní program B0321A180005: Komunikační studia - specializace Mediální studia - bakalářské studium, prezenčníAkademický rok 2024/2025 KOMUNIKAČNÍ STUDIA jsou průnikem základních společenskovědních disciplín jako sociologie, politologie, psychologie nebo kulturologie, ale zároveň i tvůrčích disciplín z oblasti literatury, filmu, televize a nových médií. Přičemž média ve všech svých současných i minulých podobách (jako komunikační prostředek nebo nástroj) jsou středobodem těchto průsečíků. Analyzovat média (ať už vznik obsahů či jejich přenos či jejich percepci a vliv) znamená pronikat i do oblasti psychologie, veřejné i komerční sféry, politiky, soukromé sféry a intimity, proniknout mechanismy mediální logiky a působení mediálních, kulturních a kreativních průmyslů. Program díky svým třem specializacím umožňuje uchazeči/studentovi si vybrat, kterou z cest se do světa médií vydá – zda bude chtít se angažovaně podílet na objevování světa nástroji žurnalistiky, nebo na budování a konstrukce světa nástroji marketingu a PR, či na analýze světa nástroji mediálních studií. Garantem studijního programu jako celku je prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D. (tel. 222 112 209, martin.stoll@fsv.cuni.cz) Specializace MEDIÁLNÍ STUDIA zprostředkovává studentům poznání vývoje a současnosti českých a světových médií v kontextu hlavních historických, kulturních i politických a ekonomických souvislostí, rozvíjí v posluchačích schopnost teoretického a analytického myšlení o médiích a mediální komunikaci, poskytuje představu o metodách analýzy a výzkumu jednotlivých fází mediální komunikace od produkce mediovaných sdělení po reakce příjemců a vliv médií. Mediální studia pojímají média jako pevnou součást české společnosti se silnými vazbami na vývoj evropský i celosvětový. Garantem specializace je PhDr. Petr Bednařík, Ph.D. z Katedry mediálních studií IKSŽ (tel. 222 112 262, petr.bednarik@fsv.cuni.cz) Sekretariát katedry Mgr. Gabriela Skalická (tel. 222 112 265, gabriela.skalicka@fsv.cuni.cz) Odborné znalostiAbsolvent/ka je seznámen/a se základy historie a teorie oboru komunikace a sociální komunikace, principů zpracování dat a zdrojů a výzkumných metod. Je dostatečně – na úrovni bakalářského stupně studia – obeznámen/a s kontexty společenských věd, které může v mediálním segmentu využít (sociologie, psychologie, politologie, ekonomie, právo), má představu o úloze etiky v tvůrčím procesu i sociálně-vědním zkoumání. Absolvent/ka specializace Mediální studia prokazuje kromě výše uvedeného porozumění vztahům mezi médii, společností a jejími institucemi, znalost vývoje komunikace a médií ve společenských, kulturních, politických a ekonomických souvislostech, znalost různých odborných směrů, které vykládají vztah mezi médii a společností a znalost českého mediálního systému a jeho fungování. Odborné dovednostiAbsolvent/ka dokáže kriticky reflektovat a promýšlet společenské jevy a tvůrčí procesy, získávat a zpracovávat empirická data, včetně jejich analýzy, interpretace a zasazení do kontextu, vytvářet a distribuovat mediální obsahy různých druhů. Absolvent/ka specializace Mediální studia kromě výše uvedeného umí využívat výzkumné metody pro historické, empirické a kritické zkoumání médií, aplikovat znalosti z oblasti mediálních systémů na analýzu chování současných médií, na základě zadání samostatně analyzovat, ale v základech (na úrovni bakalářského studia) i zpracovat ucelenější analytický úkol týkající se médií. Je schopen srozumitelně a přesvědčivě prezentovat zadaný odborný problém, včetně argumentace vlastního názoru, do řešení problémů zahrnout diskusi o alternativních přístupech. Možnosti uplatněníAbsolvent/ka bakalářského studijního programu Komunikační studia má předpoklady a je vybaven znalostmi i dovednostmi pro působení ve všech profesích spojených s mediálním provozem, světem marketingu a public relations, a to jak v segmentu tvorby, tak analýzy a výzkumu. Absolventi specializace Mediální studia naleznou profesní uplatnění jako pracovníci v rámci tiskových a komunikačních oddělení, mediální analytici, případně jako publicisté zabývající se oblastí současných médií. Potenciálními zaměstnavateli absolventů jsou orgány státní správy, veřejnoprávní a soukromá média, mediální a reklamní agentury, agentury public relations, neziskové organizace. Absolventům se samozřejmě dále otevírá možnost dalšího studia, přičemž přirozeným dalším zvyšováním kvalifikace jsou sociální vědy na úrovni navazujícího magisterského studia, z nichž nejblíže k odbornému zaměření absolventů má studium navazujících programů Mediální studia (v prezenční i distanční formě) a Žurnalistika (prezenční forma) na IKSŽ. Studijní povinnosti
(Volitelné předměty viz čl. 5 odst. 4 Studijního a zkušebního řádu UK) Způsob zakončení: Bakalářská státní zkouška1. (JBAK01) Obhajoba bakalářské práce 2. (JSZ385) Ústní část - Základy komunikace (okruh otázek vycházejících z povinných profilujících předmětů společné části) 3. (JSZ387) Ústní část - Mediální studia (okruh otázek vycházejících z předmětů profilového základu specializace MS) Povinné předměty - společný základSpolečný základJ#0400
Celkový počet kreditů: 75 Skupina Cizí jazyk pro specializaci Mediální studiaJ#0413
Student/ka si vybere jeden jazyk ve variantě I a II. Celkový počet kreditů: 6 Pozn.: Z technických důvodů SIS počítá předměty ze skupiny mezi povinně volitelné předměty. Povinné předměty pro specializaci Mediální studiaJ#040424
Celkové počet kreditů: 51 Povinně volitelné předměty pro specializaci Mediální studiaSkupina Média v každodenním životěJ#040524
Minimální počet kreditů: 15 Skupina Média v sociopolitickém kontextuJ#040622
Minimální počet kreditů: 15 Doporučené volitelné předměty pro specializaci Mediální studiaJ#0418
Doporučené volitelné předměty pro všechny specializaceJ#0410
Doporučený počet kreditů: 18 Prerekvizity, korekvizity, záměnnosti a neslučitelnostiPovinné předměty - společný základ
Povinné předměty specializace Mediální studia
Povinně volitelné předměty pro specializaci Mediální studia
Doporučené volitelné předměty pro specializaci Mediální studia
Doporučené volitelné předměty pro všechny specializace
Kód plánu J24BPKSMS1630 |
|
Poslední aktualizace 22.12 2024 00:54, Webmaster - Email : karolinka@fsv.cuni.cz |