Fakulta sociálních věd UK
(Bc) Program: Komunikační studia - Mediální studia (BP_KSMS)
Akademický rok 2025/26
Akademický rok 2024/25
Akademický rok 2023/24
Studijní programy
Harmonogram
Personální část
Pravidla pro organizaci studia
Akademický rok 2022/23
Akademický rok 2021/22
Akademický rok 2020/21
Akademický rok 2019/20
Akademický rok 2018/19
Akademický rok 2017/18
Akademický rok 2016/17
Akademický rok 2015/16
Akademický rok 2014/15
Akademický rok 2013/14
Akademický rok 2012/13
Akademický rok 2011/12
Akademický rok 2010/11
Akademický rok 2009/10
Akademický rok 2008/09
Akademický rok 2007/08
Akademický rok 2006/07
Návody a pomůcky
 

Studijní program B0321A180005: Komunikační studia - specializace Mediální studia - bakalářské studium, prezenční

Akademický rok 2023/2024


KOMUNIKAČNÍ STUDIA jsou průnikem základních společenskovědních disciplín jako sociologie, politologie, psychologie nebo kulturologie, ale zároveň i tvůrčích disciplín z oblasti literatury, filmu, televize a nových médií. Přičemž média ve všech svých současných i minulých podobách (jako komunikační prostředek nebo nástroj) jsou středobodem těchto průsečíků. Analyzovat média (ať už vznik obsahů či jejich přenos či jejich percepci a vliv) znamená pronikat i do oblasti psychologie, veřejné i komerční sféry, politiky, soukromé sféry a intimity, proniknout mechanismy mediální logiky a působení mediálních, kulturních a kreativních průmyslů. Program díky svým třem specializacím umožňuje uchazeči/studentovi si vybrat, kterou z cest se do světa médií vydá – zda bude chtít se angažovaně podílet na objevování světa nástroji žurnalistiky, nebo na budování a konstrukce světa nástroji marketingu a PR, či na analýze světa nástroji mediálních studií.

Garantem studijního programu jako celku je prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D. (tel. 222 112 209, martin.stoll@fsv.cuni.cz)


Specializace MEDIÁLNÍ STUDIA zprostředkovává studentům poznání vývoje a současnosti českých a světových médií v kontextu hlavních historických, kulturních i politických a ekonomických souvislostí, rozvíjí v posluchačích schopnost teoretického a analytického myšlení o médiích a mediální komunikaci, poskytuje představu o metodách analýzy a výzkumu jednotlivých fází mediální komunikace od produkce mediovaných sdělení po reakce příjemců a vliv médií. Mediální studia pojímají média jako pevnou součást české společnosti se silnými vazbami na vývoj evropský i celosvětový.

Garantem specializace je PhDr. Petr Bednařík, Ph.D. z Katedry mediálních studií IKSŽ (tel. 222 112 262, petr.bednarik@fsv.cuni.cz)

Sekretariát katedry Mgr. Gabriela Skalická (tel. 222 112 265, gabriela.skalicka@fsv.cuni.cz)

Odborné znalosti

Absolvent/ka je seznámen/a se základy historie a teorie oboru komunikace a sociální komunikace, principů zpracování dat a zdrojů a výzkumných metod. Je dostatečně – na úrovni bakalářského stupně

studia – obeznámen/a s kontexty společenských věd, které může v mediálním segmentu využít (sociologie, psychologie, politologie, ekonomie, právo), má představu o úloze etiky v tvůrčím procesu i sociálně-vědním zkoumání.

Absolvent/ka specializace Mediální studia prokazuje kromě výše uvedeného porozumění vztahům mezi médii, společností a jejími institucemi, znalost vývoje komunikace a médií ve společenských, kulturních, politických a ekonomických souvislostech, znalost různých odborných směrů, které vykládají vztah mezi médii a společností a znalost českého mediálního systému a jeho fungování.

Odborné dovednosti

Absolvent/ka dokáže kriticky reflektovat a promýšlet společenské jevy a tvůrčí procesy, získávat a zpracovávat empirická data, včetně jejich analýzy, interpretace a zasazení do kontextu, vytvářet a

distribuovat mediální obsahy různých druhů.

Absolvent/ka specializace Mediální studia kromě výše uvedeného umí využívat výzkumné metody pro historické, empirické a kritické zkoumání médií, aplikovat znalosti z oblasti mediálních systémů na analýzu chování současných médií, na základě zadání samostatně analyzovat, ale v základech (na úrovni bakalářského studia) i zpracovat ucelenější analytický úkol týkající se médií. Je schopen srozumitelně a přesvědčivě prezentovat zadaný odborný problém, včetně argumentace vlastního názoru, do řešení problémů zahrnout diskusi o alternativních přístupech.

Možnosti uplatnění

Absolvent/ka bakalářského studijního programu Komunikační studia má předpoklady a je vybaven znalostmi i dovednostmi pro působení ve všech profesích spojených s mediálním provozem, světem marketingu a public relations, a to jak v segmentu tvorby, tak analýzy a výzkumu.

Absolventi specializace Mediální studia naleznou profesní uplatnění jako pracovníci v rámci tiskových a komunikačních oddělení, mediální analytici, případně jako publicisté zabývající se oblastí současných médií. Potenciálními zaměstnavateli absolventů jsou orgány státní správy, veřejnoprávní a soukromá média, mediální a reklamní agentury, agentury public relations, neziskové organizace.

Absolventům se samozřejmě dále otevírá možnost dalšího studia, přičemž přirozeným dalším zvyšováním kvalifikace jsou sociální vědy na úrovni navazujícího magisterského studia, z nichž nejblíže k odbornému zaměření absolventů má studium navazujících programů Mediální studia (v prezenční i distanční formě) a Žurnalistika (prezenční forma) na IKSŽ.


Studijní povinnosti


Celkové studijní povinnosti

180 kreditů

Povinné předměty - společný základ

81 kreditů

Povinné předměty - specializace MS

51 kreditů

Povinně volitelné předměty - Média v každodenním životě

minimálně: 15 kreditů

Povinně volitelné předměty - Média v sociopolitickém kontextu

minimálně: 15 kreditů

Volitelné předměty

maximálně: 18 kreditů


(Volitelné předměty viz čl. 5 odst. 4 Studijního a zkušebního řádu UK)


Způsob zakončení: Bakalářská státní zkouška


1. (JBAK01) Obhajoba bakalářské práce

2. (JSZ385) Ústní část - Základy komunikace (okruh otázek vycházejících z povinných profilujících předmětů společné části)

3. (JSZ387) Ústní část - Mediální studia (okruh otázek vycházejících z předmětů profilového základu specializace MS)


Povinné předměty - společný základ

Společný základ

J#0400



Celkový počet kreditů: 75


Skupina Cizí jazyk pro specializaci Mediální studia

J#0413



Student/ka si vybere jeden jazyk ve variantě I a II. Celkový počet kreditů: 6

Pozn.: Z technických důvodů SIS počítá předměty ze skupiny mezi povinně volitelné předměty.



Povinné předměty pro specializaci Mediální studia


J#0404



Celkové počet kreditů: 51



Povinně volitelné předměty pro specializaci Mediální studia

Skupina Média v každodenním životě

J#0405



Minimální počet kreditů: 15


Skupina Média v sociopolitickém kontextu

J#040622



Minimální počet kreditů: 15


Doporučené volitelné předměty pro specializaci Mediální studia


J#0418



Doporučené volitelné předměty pro všechny specializace


J#0410



Doporučený počet kreditů: 18


Prerekvizity, korekvizity, záměnnosti a neslučitelnosti

Povinné předměty - společný základ




Povinné předměty specializace Mediální studia




Povinně volitelné předměty pro specializaci Mediální studia






Doporučené volitelné předměty pro specializaci Mediální studia




Doporučené volitelné předměty pro všechny specializace





Kód plánu

J23BPKSMS1530




Tento dokument         

 

Tento dokument
ke stažení:


     ve formátu PDF
     ve formátu TXT

 

Poslední změna:

18.říjen 2025 00:07

 


Odkazy         

 SIS
 Reset hesla SIS
 Rozvrh-obory
 Studijní oddělení
 Harmonogram
 Hodnocení kurzů
 Formuláře a návody
 Často se ptáte


Poslední aktualizace 18.10 2025 00:57, Webmaster - Email : karolinka@fsv.cuni.cz